Zapraszamy na bezpłatne szkolenie on-line: Komunikacja i konflikt (10 spotkań)
Tematyka: czym jest aktywne słuchanie oraz jakie błędy i bariery wstępują w komunikacji międzyludzkiej.
Terminy (wtorki i czwartki):
28 i 30 lipca 2020 r.
4, 6, 11, 13, 18, 20, 25 i 27 sierpnia 2020 r.
Grupa I Godzina: 14.00–15.30
Zapisy: Formularz zgłoszeniowy
Grupa II Godzina: 16.00–17.30
Zapisy: Formularz zgłoszeniowy
Prowadzący: Kinga Zachara (praktykantka WBP w Krakowie): studentka etyki na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Interesuje się filozofią społeczną oraz socjologią. W wolnych chwilach chętnie obserwuje gwiazdy oraz gra w gry komputerowe.
Osoby biorące udział w szkoleniu powinny posiadać:
dostęp i podstawową znajomość obsługi komputera i internetu,
kamerę internetową, mikrofon oraz słuchawki; (mogą być wbudowane w laptopa),
ważną kartę biblioteczną WBP w Krakowie.
Uwaga! Osoby zainteresowane uczestnictwem prosimy o rejestrację. Liczba miejsc ograniczona. Zgłoszenia przyjmujemy na bieżąco. Po zakończeniu rekrutacji na podany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail zostanie wysłana informacja o przyjęciu zgłoszenia lub braku wolnych miejsc. Uczestnictwo w zajęciach oznacza akceptację Regulaminu Imprez w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie.
Przewidywany plan warsztatów:
Komunikacja – wprowadzenie
czym jest komunikacja? dlaczego komunikację interpersonalną nazywamy procesem
społecznym?
elementy komunikacji interpersonalnej – próba wspólnego stworzenia modelu komunikacji
funkcje komunikacji interpersonalnej
rodzaje komunikacji interpersonalnej
wiedza o komunikacji w praktyce
Komunikacja werbalna i niewerbalna
komunikacja werbalna
czym jest komunikacja werbalna?
jakie ma funkcje i w czym się wyraża? czy można nauczyć się mówić tak, aby być
słuchanym i zrozumianym? – kilka słów o perswazji i wywieraniu wpływu
przykłady technik używanych w mediacjach ułatwiających komunikację (klaryfikacja,
parafrazowanie itp.)
kontekst komunikacji
komunikacja niewerbalna
czym jest komunikacja niewerbalna? definicja
różnice między komunikacją werbalną a niewerbalną
podział komunikacji niewerbalnej, przykłady
po co nam komunikacja werbalna?
środki wyrazu
różnice kulturowe
czy komunikacja werbalna odgrywa dużą rolę w całym procesie?
techniki językowe i niewerbalne służące podtrzymaniu uwagi odbiorcy
Aktywne słuchanie
dlaczego słuchanie jest ważne?
rodzaje słuchania
zakłócenia zrozumienia (Chodkowski)
Błędy i bariery w komunikacji
ogólne wprowadzenie do błędów w komunikacji na podstawie teorii badaczy + przykłady
występowania błędów: Kuś, Sobkowiak, Nęcki
wyróżnienie i omówienie podstawowych błędów z zakresu komunikacji werbalnej i
niewerbalnej
Procesy wewnętrzne
wyjaśnienie pojęcia procesów intrapersonalnych – czy możliwy jest konflikt z samym sobą
co może stanowić utrudnienie w komunikacji? – szczegółowe wyjaśnienie procesów
wewnętrznych sprzyjających powstawaniu sytuacji konfliktowych – tendencyjność jako źródła
konfliktów: stereotypy, heurystyki itp.
pojęcie inteligencji emocjonalnej i emocjach w komunikacji
empatia
osobowość
Procesy społeczne
jakie procesy społeczne można wyróżnić? (pozytywne i negatywne)
negatywne procesy społeczne źródłem konfliktu
agresja jako źródło konfliktu
sprawiedliwość
przekraczanie norm
różnice międzykulturowe
Konflikt – wprowadzenie
czym jest konflikt? Konflikt jako proces społeczny
skąd się biorą konflikty – rodzaje konfliktów ze względu na źródło
rodzaje konfliktów ze względu na uczestników
cechy charakterystyczne różnego rodzaju konfliktów
czy konflikt zawsze ma charakter negatywny? – funkcje konfliktu
Rozwiązywanie konfliktów
sposoby rozwiązywania różnego rodzaju konfliktów: rywalizacja i współpraca
metody analizy konfliktu – pierwszy krok w stronę rozwiązania sporu
elementy mediacji i negocjacji – dlaczego rozmowa jest najlepszym rozwiązaniem w
przypadku konfliktu?
próba rozwiązania jednego z przykładów konfliktu podanego na poprzednich zajęciach
co w sytuacji impasu?
Komunikacja w internecie
różnice między tradycyjnym sposobem komunikowania się a komunikacją internetową
cechy komunikacji internetowej
czy emotikony mogą zastąpić komunikację niewerbalną?
trudności związane z komunikacją internetową
Podsumowanie
quiz na temat komunikacji – ważne pojęcia, proces